ruine, rivier en manchette...

7 juli 2015 - Huayopata District, Peru

Vandaag zijn we voor het ministerie van cultuur en archeologie aan het werk geweest. Eerst zijn we naar een ruine gelopen van de incas, samen met enkele lokale archeologen. Dit was een heel avontuur met spannende touwbruggen steile rotsachtige trappetjes langs een steile afgrond. het was zeker de moeite waard. we kwamen uit bij een prachtige ruine uit de incatijd. een inkatambo, een rustplaats langs het incatrail. adembenemede uitzichten en prachtige ruines. we mochten meehelpen om de ruines vrij te maken van onkruid, zonder de ruines te beschadigen. nadat we klaar waren mochten we meehelpen om de rivier in een andere richting te laten stromen. dit was nodig om de brug te beschermen en te voorkomen dat de rotsen zouden afbrokkelen, daar waar de ruines op staan. In de middag gingen we met de manchette aan de slag. een voetbalveld met onkruid moest kaal gehakt worden.zodat er binnenkort weer mais op verbouwd kan worden. een hele klus, in de brandende zon van 28 graden. ik kon in ieder geval veel opgekropte agressie en frustratie kwijt. in de avond zijn we even het dorpje in geweest wat kleine dingetjes gekocht en een lekker koud biertje gedronken. verderweer veel gelachen, lekker gegeten en intens genoten van deze dag.