In kaart brengen van inkaruines

14 juli 2015 - Huayopata District, Peru

Vanmorgen zijn we op pad gegaan, op nieuw de bergen van de Andes beklimmen in de Andes. Vandaag mochten we beginnen met het vrij maken van beplanitng van een pas gevonden Inka ruine. De Ruines zijn allemaal overwoekerd door beplanting en moeten nog in kaart gebracht worden. Dit moet zorgvuldig gebeuren, om alles zo goed mogelijk in kaart te brengen, zonder dat er schade aangebracht wordt. We hebben 1 ruine bijna helemaal vrij gemaakt in de ochtend. IN de middag gingen we een andere ruine, die gister vrij gemaakt is in meten. Dit moest met behulp van een uitgezet nulpunt en meetlint en wat tekenwerk. Het primitievere deel van het landmeten. Leuk om te doen. Ook de nog staande muren moesten in kaart gebracht worden. Dit werd steen voor steen gedaan langs een touw. Van elke steen moest de afmeting en de afstand tot het touw bepaald worden. Heel veel werk dus om de ruine in op de juiste wijze volledig in kaart te brengen. Daar heb je  dus echt engelen geduld voor nodig. Leuk om eens gedaan te hebben. Ik denk niet dat ze veel aan onze gegevens hebben, de groep was te onervaren met landmeten om dit in 1 keer goed te kunnen. Het was wel leuk om te doen overigens. Vandaag was een relatief relaxte dag, niet al te heet en het werk was niet al te zwaar. Morgen mogen we weer de bergen in en met de manchette het grovere werk doen in het weg hakken van beplanting. Echt super is het hier!.

Groeten aan iedereen!

1. Cynthia:
    15 juli 2015
    Wat bijzonder om dat mee te mogen maken.
  2. Henk Plagmeijer:
    16 juli 2015
    Je haalt wel véél beplanting weg, Tineke! Heb je wel een kapvergunning? haha
  3. Marco Kikkert:
    16 juli 2015
    Beplanting weghakken in deze periode? Zeker nog nooit van de flora en faunawetgeving gehoord daar.
  4. Ron Bieze:
    16 juli 2015
    Een heel fijn avontuur gewenst in Peru & als ik het zo hoor hebben ze nog nooit van de Flora & Faunawet gehoord.
    Dat maakt werken toch een stuk makkelijker. Gr. Ron