Koffie plukken en mais oogsten

16 juli 2015 - Huayopata District, Peru

Vandaag was een wat rustigere dag. Eigenlijk is donderdag de dag van communitywork, maar het was een officiële feestdag vandaag. Alle scholen waren dan ook vrij. Het was het feest la Virgen del Carmen. Het is een verering van de verschijning van de beeltenis van de maagd Carmen in de rotsen. Dit wordt gezien als een wonder van God. Het feest wordt gevierd met optochten in waarbij de mensen verkleed in traditionele klederdrachten de maagd ronddragen door het dorp. Dit spektakel wordt begeleid door muziek en dans.

Voor ons was er vandaag dus geen schoolbezoek en geen begeleiding in de kinderopvang. Wij gingen koffieplukken op de plantage van de boerderij, zodat er ook over een aantal weken nog genoeg koffie was. Na even wat handigheid krijgen ging het plukken behoorlijk voortvarend en hadden we al snel een grote zak vol koffiebonen geplukt. De koffiebessen moeten daarna gedroogd, gebrand en gemalen worden. Dit gebeurd allemaal op de boerderij zelf.

Na het koffie plukken moesten we de maiskolven  afgepeld worden. Er lag nogal een grote berg. Maar ook dit klusje was met z'n allen snel geklaard. Ook voor het vetmesten van de kippen was nu weer een grote zak met voer. Peru kent zo'n 49 soorten mais. Waaronder ook de gele mais zoals wij die kennen. Deze mais is van een dusdanige lage kwaliteit in vergelijking tot andere soorten dat deze voornamelijk als kippenvoer gebruikt wordt.

In de middag hebben we de boerderij schoon gemaakt. Als je met een grote groep samen leeft, moet dat met regelmaat gebeuren. alle meubels, vloeren, badkamers en slaapkamers werden lekker geschobd. Dus alles was weer heerlijk fris.

Om 15.00 uur gingen we het dorp in voor onze dagelijkse trip naar het internetcafe en om een lekker pilsje te halen. Eenmaal aangekomen bleek het een gezellige boel in het dorp met een gezellige markt (waar ik een mooi kleed heb gekocht). Er werden ook allemaal lokale gerechten verkocht. Waaronder ook de befaamde guinnipig (cavia), deze moesten wij dus ook proberen.... het zag er erg lekker uit.....gebraden met poten en kop er nog aan. De cavia werd in de lengte richting doorgesneden en op een bordje gelegd. Allemaal hebben we een stukje geprobeerd, niemand was er echt kapot van. Zeker omdat alle ingewanden ook gewoon nog in het beestje zaten. Alles wordt hier gewoon opgegeten.

Omdat dit de laatste avond voor een aantal van ons was, gingen we in de avond het kampvuur opstoken en gezamenlijk een afscheidsbiertje drinken. Dus werd er in de middag wat extra bier ingeslagen. We hadden nog één laatste gezellige avond met elkaar rond het kampvuur.