community work

9 juli 2015 - Huayopata District, Peru

Donderdag is hier gereserveerd voor community work. op deze dag zijn we vrijwilligers voor de lokale scholen. in de ochtend kregen we 52kinderen op bezoek van ongeveer 2-4 jaar. voor hun was het soort van een schoolreisje. we mochten de kinderen gaan vermaken. en stimuleren om te gaan spelen. niet alle kinderen waren gewend om samen te spelen. klassen zijn vaak te groot en de juffen hebben geen opleiding. aan ons de taak om alle kinderen te betrekken in het spel. bij 1 jongentje wilde dat maar niet lukken, hij was in debosjes gekropen en niemand kreeg hem er uit. ook zijn juf niet. die gaf aan dat het jongentje altijd solo was. laat maar zitten in zijn bosje. ik heb hem langzaam uit zijn veilige bosje gekregen. het heeft een uurtje geduurd. maar met wat geduld en kleine stapjes kwam hij uiteindelijk uit zijn bosje en had de tijd van zijn leven. ik ben erg blij dat ik deze dag voor er voor hem heb kunnen zijn.

in de middag gingen we op pad. en werden we verspreid over diverse lokaties om te helpen. ik mocht helpen bij een kinderopvang. de moeders kregen een workshop aangeboden over gezinsplanning en andere dingedn die je zoumoeten weten als vrouw. helaas komen deze vrouwen vaak niet veel verder dan het veld waar ze op moeten werken om de kost te verdienen. de workshops zijn dan ook hard nodig om de vrouwen verder te helpen in het leven. het meehelpen op de kinderopvang was er leuk. lekker spelen met de kindjes (0-4 jaar ), troosten als ze hun moeder misten enzovoorts.

al weer een heel bijzondere dag. wanneer krijg je nu echt de kans om deelgenoot te worden van de cultuur waarin je te gast bent. weer een super mooie ervaring er bij!